Analýza a výzkum jako základ každého úspěšného projektu.

Proč většina startupů po nějaké době skončí neúspěchem? Proč váš nový produkt nefunguje tak jak by měl? Základem každého úspěšného projektu by měla být opravdu detailní a precizně provedená analýza a výzkum. Ptáte se, co vlastně máte „zkoumat“ a „analyzovat“?


1) Váš typický zákazník

Už vidím váš úsměv, že je to přeci jasná věc. Nicméně z vlastních zkušenosti vím, že spousta firem nemá žádné ponětí o tom, kdo vlastně jejich typický zákazník je. Jak pak můžete připravit web pro tyto typické zákazníky aby se jim skvěle používal? Aby našli co potřebují? Aby udělali požadovanou akci? Nákup, zanechání leadu, registraci… A mají vůbec o váš produkt nebo službu zájem?

To samé platí i u online marketingu a marketingu obecně. Jak můžete přivést na web relevantní publikum? Jak víte kde a jak efektivně svůj produkt nebo službu inzerovat? Jaké kanály jsou pro vás výhodné? Jak rozdělit budget do jednotlivých kanálů? 

Pokud toto nevíte, zaděláváte si na problém. Váš produkt nemusí fungovat, čeká vás nepříjemné rozčarování… Již navrhnuté webové stránky nebo aplikaci budete muset zpětně předělávat, což vás bude stát nemalé nervy a peníze. V nejhorším případě skončíte, protože jste z výzkumu nezjistili, že o Váš produkt vlastně nikdo nestojí.

Úkolem tedy je zjistit, co vlastně takový typický zákazník od produktu očekává, co mu chybí, co navrhuje za zlepšení. K definici typických zákazníků využíváme tzv. persony. O těch si více povíme v dalším článku.


Jak si mohu nadefinovat typického uživatele?

Toto je práce spíše pro zkušeného UX Designera nebo markeťáka. Pokud se ale chcete pustit do definice svépomocí, jako základ by Vám měla posloužit analytika z vašich webových stránek nebo aplikace, např. nejznámější Google Analytics. Dále to může být vaše zákaznické centrum nebo call centrum, které přichází denně do styku s vašimi klienty a pomáhají jim řešit jejich požadavky. Velice užitečně jsou například i dotazy z kontaktních formulářů.

Pokud již máte webové stránky, využít můžete i dotazníky, které návštěvník vyplní v různé fázi návštěvy. To například skvěle zajišťuje služba Hotjar.

Nezapomeňte, že musíte jít hodně do hloubky. Čím více o zákazníkovi víme, tím lépe. Nejedná se o to jen zjistit jejich věk a pohlaví, ale také to jaké mají cíle, z čeho mají obavy, jaké jsou povahy, co je baví, co je zajímá, kde pracují, jaký mají plat… Z vlastních zkušeností je dobré si nadefinovat 3 – 5 takových uživatelů. Ukázku jak typický uživatel vypadá najdete v článku Persony. 


2) Konkurence

Máte skvělý nápad na podnikání nebo nový produkt. Už jste zjišťovali jak to dělá konkurence? Dělá to dobře? Můžete to udělat stejně dobře a k tomu ještě mít přidanou hodnotu?

Projděte si v klidu všechny konkurenční weby, podívejte se jak to dělají, co můžete dělat lépe, co dělat jinak. Pokud je to možné, vyzkoušejte jejich služby, zapisujte si co se vám líbilo a co naopak nelíbilo. Na základě poznatků si sepište, v čem můžete být jedineční a odlišní. To zapracujte do svého produktu.

Rád ještě provádím na konkurenci uživatelské testování, kde odhalíte spoustu dalších skvělých věcí. Nicméně to je na samostatná článek.

Pokud mě budete chtít kontaktovat, využijte kontaktní formulář nebo telefonní číslo níže. Contact Icon